• BIST 109.330
  • Altın 156,222
  • Dolar 3,8688
  • Euro 4,5564
  • İstanbul : 15 °C
  • Ankara : 2 °C
  • İzmir : 16 °C

Kemoterapi Tedavisinde Hasta Yakınları da Risk Altında

Kemoterapi Tedavisinde Hasta Yakınları da Risk Altında
Kanser tedavisinde geniş ölçüde kullanımı olan ve sitotoksik ilaçlar olarak da adlandırılan antineoplastik ilaçlar, tedavi sırasında dikkatli davranılmadığı taktirde ciddi sağlık sorunlarına da yol açabiliyor

Yeni Yüzyıl Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Gül Baktır,sağlık çalışanlarının ve hasta yakınlarının; bu ilaçların hazırlanması, depolanması, taşınması, hastaya verilmesi ve kullanım sonrası atıkların yok edilmesi sırasında söz konusu ilaçların yüksek konsantrasyonlarına maruz kalabildiklerini belirtti.Hürriyet'teki habere göre tüm dünyada kanser sıklığının artışıyla birlikte kemoterapi uygulamaları ve tedaviye direnç durumlarında kombine uygulamaların arttığına dikkat çeken Prof. Dr. Baktır, şöyle konuştu:

“Hastanelerde yatak sayısının sınırlı olması ve maliyeti nedeniyle kemoterapi artık özel polikliniklerde ve evlerde de uygulanmaktadır. Bu durum göz önüne alındığında, kemoterapiyi evde uygulayan sağlık çalışanlarının yanı sıra hasta yakınlarının da bu ilaçlara maruz kalma riski bulunmaktadır.

"Bu nedenle antineoplastik ilaçlarla tedavi uygulamaları sırasında hastaların, bu tedaviyi uygulayan sağlık çalışanlarının ve hasta yakınlarının da bu ilaçlara maruz kalma riskinden korunması ve güvenli çalışma ortamının sağlanması büyük önem arz etmektedir."

İLAÇLARIN OLUMSUZ ETKİLERİ

Antineoplastik ilaçlara tedavi dozunda maruz kalan kişilerde ciddi sağlık sorunlarının ortaya çıktığını kaydeden Prof. Dr. Baktır şunları söyledi:

“Söz konusu ilaçlara maruz kalan kişilerde kanser başta olmak üzere teratojenik etki, üreme sisteminde bozukluk, çeşitli organlarda ciddi toksisite görülmektedir. Uzun süre kemoterapi uygulanan hastalarda görülen kalp üzerine toksik etki, akciğerlere toksik etki, böbreklere toksik etki, ürotoksik etki ve kısırlık gibi olumsuz sağlık sorunları sağlık çalışanları ve hasta yakınlarında da ortaya çıkabilmektedir.

"Bu diğer yan etkiler arasında ise mukoza, göz ve cilt tahrişi (örn. temas dermatiti), baş ağrısı, baş dönmesi, saç dökülmesi, karın ağrısı, allerjik reaksiyonlar, ölü doğum, dış gebelik, adet bozuklukları, sperm yapımında bozukluk, düşük tehlikesi, bebeğin düşük ağırlıklı doğması gibi sorunlar yer almaktadır.”

DİKKAT VE KORUNMA ÖNEMLİ

Olası riskler nedeniyle sağlık çalışanları ve ailelerinin gereken önlemleri alması gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Baktır, şunları söyledi:

"Kanser ilaçlarının bazıları 48 saat, bazıları 3-5 gün süre ile hastanın dışkı, idrar, ter gibi vücut atıklarında bulunabilmektedir. İlaç alımı sonrası 48 saat içerisinde hastanın atıkları ile bulaşan çamaşırları uygun şekilde eldiven ve önlük giyilerek yıkanmalı, hastanın temizliği ve bakımı yapılırken gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.

"Kemoterapi ilaçlarıyla çalışan tüm personel, hastalar ve hasta yakınları gerekli güvenlik önlemleri açısından eğitilmelidir. Maruziyeti en aza indirmek için güvenlik programı oluşturulmalıdır. Bu program, fabrikadan eczaneye, ilaç hazırlamadan atıkların yok edilmesine kadar tüm aşamaları kapsamalı, bu konuda eğitimli bir ekip oluşturulmalı gerekli güncellemeler yapılmalıdır."

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • "İklim Değişikliğinden Yılda 250 Bin Kişi Ölecek"14 Aralık 2017 Perşembe 11:39
  • Sigara İşitme Kaybına Yol Açıyor!14 Aralık 2017 Perşembe 11:05
  • Sahte Hemşirenin 1 Yıla Kadar Hapsi İstendi14 Aralık 2017 Perşembe 10:43
  • Genç Doktorlara Güvenilir mi?14 Aralık 2017 Perşembe 10:34
  • PKK Afrin'de Hastane Açtı!14 Aralık 2017 Perşembe 10:27
  • Bakanlıktan Ekranda 'Sigara Avı'14 Aralık 2017 Perşembe 10:15
  • O, Mucize Bebek!13 Aralık 2017 Çarşamba 13:58
  • Özel Hastanelerde Yeni Düzenleme13 Aralık 2017 Çarşamba 10:55
  • 190 Üniversite Öğrencisinde Zehirlenme Şüphesi13 Aralık 2017 Çarşamba 10:47
  • Soğuk Hava Bu 3 Ağrıyı Tetikliyor13 Aralık 2017 Çarşamba 10:32
  • ÜYE İŞLEMLERİ
    Tüm Hakları Saklıdır © 2009 Sağlığın Sesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0212 259 58 09 | Haber Yazılımı: CM Bilişim